Tapen van paarden met hooikoorts, hoe kom je erop?

 

 

Anderhalf jaar geleden contacteerde 1 van mijn klanten mij dat zij haar paard verdacht van pollenallergie/hooikoorts. Deze merrie was kortademig, hoestte, liep flink terug in conditie, had veel jeuk aan haar neus en echt fijn rijden was er eigenlijk ook niet meer bij. Medisch op longen en luchtwegen was het paard al onderzocht.

 

Ik wist al wel dat er bij humaan tapen voor pollenallergie/hooikoorts al mooie resultaten waren behaald. Dit triggerde mij om uit te zoeken of deze manier van tapen bij paarden ook verlichting kon brengen.

 

 

Nu hoor ik jullie denken, wat kan zo’n “plakbandje” nu voor verlichting zorgen op zo’n groot paardenlijf. Begrijpelijk hoor want die gedachte had ik zelf, ondanks mijn ervaring met tapen bij paarden, ook 🙈.

 

Het normale sport tapen bij paarden of het lymfe tapen bij paarden zorgt er voor dat wanneer de tape op een correcte manier geplakt wordt de huid van het paard wat wordt opgetild waardoor er onder de huid van het paard iets meer ruimte komt. Doordat de tape elastisch is beweegt deze bij iedere beweging van het paard wat stimulerend werkt op onder andere de doorbloeding en het afvoeren van afvalstoffen.

 

Maar dit terzijde terug naar het tapen van paarden met pollenallergie/hooikoorts.

 

Op internet zijn er hele mooie plaatjes te vinden van mensen welke getapet zijn voor pollenallergie/hooikoorts. In eerste instantie heb ik deze manier 1 op 1 gekopieerd op het paard maar bleef twijfelen. Wanneer je kijkt naar de longen van een mens en dan naar de longen van een paard dan zit daar qua grootte, inhoud en ligging wel een enorm verschil.

 

Dus met mijn neus in de boeken, bestuderen waar de zenuwen lopen welke zorgen voor aansturing van de longen en de ademhaling. Hierdoor heb ik een hele mooie lijn gevonden welke ik als proef ben gaan tapen bij de betreffende merrie. Na de eerste keer op deze manier tapen kreeg ik, toch enigszins een beetje onverwachts, een hele fijne feedback. Het paard was minder kortademig, hoestte een stuk minder en ook haar neus bleek minder te jeuken. Uiteraard als nuchtere Hollandse meid dacht ik nog zal dit toeval zijn of werkt mijn manier van tapen echt zo fijn.

 

Hierna heb ik de merrie meerdere keren op deze manier getapet en mijn ervaringen ook voorzichtig verteld onder mijn klanten. Hierop volgde meer klanten die deze manier van tapen wel wilde proberen.

En ik kan zeggen dat deze manier van tapen bij verschillende paarden met pollenallergie/hooikoorts echt verlichting brengt 🥳. Zelfs zoveel dat klanten weer redelijk normaal tot normaal kunnen trainen met hun paarden.

 

Echter zit er wel een kanttekening aan tapen, ja helaas, helaas. Tape blijft ongeveer 4/5 dagen zitten en dan gaat het loslaten (afhankelijk van de vacht van het paard en of het paard samen staat met stoeiende friemelgrage vriendjes). Wanneer de tape eraf gehaald wordt is de werking niet meteen weg, hier heb je nog 1 of 2 dagen profijt van (wat natuurlijk super handig is voor wedstrijdruiters zodat je niet met een kleurrijk getapet paard je proefje hoeft rond te sturen).

 

Het pollenseizoen loopt van ongeveer maart tot september/oktober (afhankelijk van de temperatuur) dus een kleine rekensom laat weten dat wanneer je jouw paard het hele pollenseizoen wil laten tapen dit best een kostbare zaak wordt. Daarom heb ik besloten dat ik deze manier van tapen heel graag aan eigenaren wil leren. Ook omdat ik weet hoe machteloos jij je kunt voelen wanneer jouw paard iets mankeert en je zelf niets kunt doen of niet weet wat je kunt doen.

 

Ben jij degene die dit graag wil leren voor jouw eigen paard, stuur mij een berichtje dan stuur ik je hierover meer info.

 

Lieve groet,

Ursula.